İki
yıldır süren siyasi gerginlik ve belirsizlik sonucu 27 Mayıs 1961 günü Türkiye
Cumhuriyeti tarihinin ilk askeri darbesi gerçekleşmiş, Milli Birlik Komitesi
ülke yönetimini devralmıştı.
Milli
Birlik Komitesinin başına geçen Cemal Ağa lakaplı, Orgeneral Cemal Gürsel
Devlet Başkanı oldu.
16
Haziran 1961 günü Cemal Gürsel, Devlet Demiryollarına yerli otomobil yapılması
için talimat verir ve 29 Ekim Cumhuriyet bayramına kadar yetiştirilmesi
istenir.
130
gün yerli otomobil yapmak için çok kısa bir süredir.
Gazete
manşetlerine düşen haberler, üzücü ve bir o kadar yıkıcıdır. “Yerli Otomobil
hayal !”
Fakat
kaçırdıkları bir şey vardır. 23
İnanmış Mühendis.
Yerli
Otomobil üretiminin gerçekleştirileceği Devlet Demiryolları’nın Eskişehir’deki
Cer Atölyesine 19 Haziran 1961 günü 23 Mühendisimiz ulaşır.
Ve yerli otomobilin
adı bulunur. ”DEVRİM”
Otomobil
yapımına başlanır. Teknik çizimler hazırlanır, toplantılar yapılır, tartışmalar
yaşanır. Az zamanda çok iş bedensel ve zihinsel olarak bu inanmış insanları
yıpratır.
Türkiye
Cumhuriyeti Devletinin ayırdığı 1.400.000 TL’lik ödeneğin kesintiye uğramasıyla
900.000 TL’lik kısmı alınır. Finansal olarak sıkıntıya düşen Mühendislerimiz
yılmadan çalışırlar.
Bire bir ölçeği
ile hazırlanmış alçı kalıpları üzerinde sacların eğilimi ve bükülümü sağlanıp,
her parçası çekişle tek tek dövülerek işlenir.
Türk insanın
aile yapısı düşünülerek, 4 Zamanlı 4 silindirli motor üzerinde mutabık kalınır.
Uykusuz geçen
günler, moral bozan gazete haberleri bu inanmış güzel insanları yıldıramaz.
Zaman akar,
günler geçer.
130 Günün
sonunda;
İnsan üstü bir
çabayla bir değil, tamı tamına üç Devrim arabası üretilir.
29 Ekim
1961 gece yarısı Ankara’ya götüren “Karakurt” treninde araçlardan bir
tanesi siyah renge boyanır. Güvenlik nedeniyle araçların benzinleri yarı
yarıya boşaltılır.
Meclise
getirilen Devrim arabalarının yakıt ikmali yapıldığı sırada, dışarı çıkan Cemal
Gürsel Siyah devrime biner, araç hareket ettikten yüz metre sonra öksürerek durunca.
Ne oluyor? Sorusunu yönelten Cemal Gürsel’e, arabanın benzininin bittiği
söylenir Krem rengi Devrime bindirilir.
Anıtkabir’e
bu araçla giden Cemal Gürsel gün sonunda “Garp
kafasıyla araba yapıyorsunuz, ama Şark kafasıyla benzin koymayı unutuyorsunuz”
sözleriyle sitemlerini bildirir.
Zaten yerli otomobil üretimini istemeyen Devlet bürokrasisi
ve Güçlü işadamları bu sözün üzerine, Devrim arabalarının seri üretiminin
yapılmaması için ellerinden gelenleri yaparlar, neticede böylesine inançla
yapılmış Devrim arabalarının seri üretimi rafa kaldırılır.
1961
yılında üretilen Devrim otomobillerinden sadece birisi günümüze kadar
ulaşmıştır. Tülomsaş bahçesinde, Camlı garajda muhafaza edilen Devrim
otomobili halen çalışır durumdadır.
0 yorum :
Yorum Gönder