Devrim Arabaları 1961



       





İki yıldır süren siyasi gerginlik ve belirsizlik sonucu 27 Mayıs 1961 günü Türkiye Cumhuriyeti tarihinin ilk askeri darbesi gerçekleşmiş, Milli Birlik Komitesi ülke yönetimini devralmıştı.

Milli Birlik Komitesinin başına geçen Cemal Ağa lakaplı, Orgeneral Cemal Gürsel Devlet Başkanı oldu.

16 Haziran 1961 günü Cemal Gürsel, Devlet Demiryollarına yerli otomobil yapılması için talimat verir ve 29 Ekim Cumhuriyet bayramına kadar yetiştirilmesi istenir.

130 gün yerli otomobil yapmak için çok kısa bir süredir.

Gazete manşetlerine düşen haberler, üzücü ve bir o kadar yıkıcıdır. “Yerli Otomobil hayal !”

Fakat kaçırdıkları bir şey vardır. 23 İnanmış Mühendis.

Yerli Otomobil üretiminin gerçekleştirileceği Devlet Demiryolları’nın Eskişehir’deki Cer Atölyesine 19 Haziran 1961 günü 23 Mühendisimiz ulaşır.

Ve yerli otomobilin adı bulunur. ”DEVRİM”

Otomobil yapımına başlanır. Teknik çizimler hazırlanır, toplantılar yapılır, tartışmalar yaşanır. Az zamanda çok iş bedensel ve zihinsel olarak bu inanmış insanları yıpratır.

Türkiye Cumhuriyeti Devletinin ayırdığı 1.400.000 TL’lik ödeneğin kesintiye uğramasıyla 900.000 TL’lik kısmı alınır. Finansal olarak sıkıntıya düşen Mühendislerimiz yılmadan çalışırlar.

Bire bir ölçeği ile hazırlanmış alçı kalıpları üzerinde sacların eğilimi ve bükülümü sağlanıp, her parçası çekişle tek tek dövülerek işlenir.

Türk insanın aile yapısı düşünülerek, 4 Zamanlı 4 silindirli motor üzerinde mutabık kalınır.
Uykusuz geçen günler, moral bozan gazete haberleri bu inanmış güzel insanları yıldıramaz.

Zaman akar, günler geçer.

130 Günün sonunda;
İnsan üstü bir çabayla bir değil, tamı tamına üç Devrim arabası üretilir.
29 Ekim 1961 gece yarısı Ankara’ya götüren “Karakurt” treninde araçlardan bir tanesi siyah renge boyanır. Güvenlik nedeniyle araçların benzinleri yarı yarıya boşaltılır.
Meclise getirilen Devrim arabalarının yakıt ikmali yapıldığı sırada, dışarı çıkan Cemal Gürsel Siyah devrime biner, araç hareket ettikten yüz metre sonra öksürerek durunca. Ne oluyor? Sorusunu yönelten Cemal Gürsel’e, arabanın benzininin bittiği söylenir Krem rengi Devrime bindirilir.
Anıtkabir’e bu araçla giden Cemal Gürsel gün sonunda “Garp kafasıyla araba yapıyorsunuz, ama Şark kafasıyla benzin koymayı unutuyorsunuz” sözleriyle sitemlerini bildirir.
Zaten yerli otomobil üretimini istemeyen Devlet bürokrasisi ve Güçlü işadamları bu sözün üzerine, Devrim arabalarının seri üretiminin yapılmaması için ellerinden gelenleri yaparlar, neticede böylesine inançla yapılmış Devrim arabalarının seri üretimi rafa kaldırılır.
1961 yılında üretilen Devrim otomobillerinden sadece birisi günümüze kadar ulaşmıştır.  Tülomsaş bahçesinde, Camlı garajda muhafaza edilen Devrim otomobili halen çalışır durumdadır. 

Google Plus ile Paylaş

Kısaca: Unknown

Panelde şablon düzenle deyip, bu satırı aratarak buraya kısaca hakkımda yazısı yazabilirsiniz.
    BLOGGER YORUMLARI
    FACEBOOK YORUMLARI

0 yorum :

Yorum Gönder